21 Aralık 2014 Pazar

İSMAİL ŞENTÜRK - Türkçe Ders Kitap İncelemeleri - 6.Sınıf Türkçe Ders Kitabının Kelime Açısından İncelenmesi


6.SINIF TÜRKÇE DERS KİTABININ KELİME AÇISINDAN İNCELENMESİ

Kelimenin Önemi

Türkçe Dersi Öğretim Programında (6-8.Sınıflar) genel amaçlar içerisinde öğrencinin, “Okuduğu, dinlediği ve izlediğinden hareketle söz varlığını zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşmaları; duygu, düşünce ve hayal dünyalarını geliştirmeleri amaçlanmaktadır.”  denilmektedir. 

        Bu ifadeler Türkçe eğitimi içerisinde kelime hazinesine ne derece önem verildiğini göstermesi bakımından önemlidir.
Ders kitaplarının formatları ve kaç sayfa aralığında olması gerektiği (forma sayısı) yönetmelikle belirlenmiştir (Resmî Gazete, 19108  / Tebliğler Dergisi, 19108).
 
        Belirtilen forma sayısını aşan kitaplar ön incelemede geri çevrilmektedir. Ancak sayfa sayıları belirlenirken kitaptaki metinlerin kaç kelime ve kavram içermesi gerektiğine dair hiçbir  ifade, tavsiye  veya talimat  düşünülmemiştir. Bu çok önemli bir eksikliktir.
Sadece Türkçe Öğretim Programında ‘Her metin, öğrencinin söz varlığını zenginleştirecek yeni öğrenilecek söz ve söz gruplarına yer vermeli; ancak bu oran metni oluşturan kelimelerin yüzde beşini geçmemelidir.’ ifadesine yer verilmiştir. 
        (6-8. Sınıflar Türkçe Öğretim Programı, sayfa 56, 23.madde )



6.Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Metinlerdeki Kelime Sayıları

Canım Kitap adlı metinde toplam 255 tane kelime yer almaktadır. Buna karşın metinde ‘avutmak’ ve ‘tecrübe’ kelimeleri, ‘renk katmak’ ve ‘ışık vermek’ deyimleri olmak üzere 4 tane öğrencilerin bilemeyeceği kelime ve kelime grubu yer almaktadır.

        Türkçe Öğretim Programına göre bu metinde 13 taneye kadar bilinmeyen kelimeye yer verilebilir. Fakat bu sayı 4’ te kalmıştır. Bu sayı programa uygundur ancak yeterli değildir.

Anadolu adlı metin 440 kelimeden oluşmaktadır. Bu metinde öğrencilerin bilemeyeceği kelimeler ‘heybe, tulum, tabya, derman, ferman, vezir ve çiğdem’ olmak üzere 7 tanedir.

        Türkçe Öğretim Programına göre bu metinde en fazla 22 tane bilinmeyen kelimeye yer verilebilir. Ancak metinde 7 tane bilinmeyen kelimeye yer verilmesi programa uygundur ancak bilinmeyen kelime sayısı biraz daha artırılabilir.

Atatürk’ün Fikir Dünyası adlı metinde toplam 380 kelime yer almaktadır. Bu metinde öğrencilerin bilemeyeceği kelimeler ‘medeniyet, muhakkak, öz, maddiyat, maneviyat, hakiki, özdeyiş, terbiye, tetkik, imkan, etken, ilke ve inkılap’ olmak üzere 13 tanedir.
        Türkçe Öğretim Programına göre bu metinde 19 taneye kadar bilinmeyen kelime yer alabilir. Metinde 13 tane bilinmeyen kelime bulunması yeterlidir.


Eskici adlı metinde toplam 890 kelime yer almaktadır. Metinde ‘rıhtım, ferahlamak, vardiya, kampana, ücra, tayfa, takke, entari, yayvan, avurt, kırçıl, bucak, biteviye, kösele, aheste, nasır’ kelimeleri olmak üzere 16 tane öğrencilerin bilemeyeceği kelime yer almaktadır.
        Metnin kelime sayısının fazla olduğu görülmektedir. Ancak 16 tane bilinmeyen kelime yer alması yeterlidir.

Türkçe Öğretim Programı ve yönetmelikte metinlerde bulunması gereken kelime sayılarının alt ve üst sınırlarının belirlenmemiş olması, aynı temalardaki metinlerin kelime sayılarında bile büyük farklar oluşturmaktadır. 

        Örneğin; sevgi teması içinde yer alan Anadolu metni 440 kelimeden, Eskici metni ise 890 kelimeden oluşmaktadır. 

Yine aynı şekilde farklı temalardaki metinler arasında da böyle büyük farklılıklar görmek mümkündür.

        Örneğin; Canım Kitap adlı metin 255 kelimeden, Eskici adlı metin ise 890 kelimeden oluşmaktadır.

Metinlerdeki kelimelerin dağılımındaki bu farklılıklar öğrencilerin karşılaşabilecekleri yeni ve bilinmeyen kelimelerdeki sayı bakımından eşitsizliğe sebep olacaktır. Bu da kelime öğretimi açısından olumsuz bir durumdur.

        Ayrıca öğrencilerin bilemeyeceği kelimelerin diğer metinlerde hiç tekrar edilmemesi de olumsuz bir durumdur.
  

Sözcük Öğretimi ile ilgili Etkinlik – Kazanım ilişkisi

Türkçe Öğretimi Programında (2006) sözcük öğretimine yönelik 18 kazanım ve 34 etkinlik örneği belirlenmiştir.

6.sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabındaki toplam etkinlik sayısı 228 ’dir. Sözcük öğretimine yönelik etkinlik sayısı ise 54 ‘tür.  Öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinlikler ile Türkçe öğretim programındaki kazanım ve etkinlikler birebir örtüşmemektedir.

Programda belirtilen kelime ile ilgili kazanımlardan bazıları etkinliklerle ilişkilendirilmemiştir.

‘Kelimeleri doğru telaffuz eder.’
‘Konuşma sırasında uygun hitap ifadeleri kullanır.’
‘Tekerleme, sayışmaca, bilmece ve yanıltmacaları ezberler/kullanır.’

Ayrıca Hoşgörüler Diyarı Mardin metninin 7.etkinliği, Bayram Yeri metninin 11.etkinliği, Anne metninin 1.etkinliği ve Atatürk'ün Türk Folkloruna Olan İlgisi metninin 2.etkinliği, 6.sınıf Türkçe öğretmen kılavuz kitabında da hiçbir kazanımla ilişkilendirilmemiştir.

Sözcük öğretimine yönelik kazanımları gerçekleştirecek etkinlikler, Türkçe öğretimi programında daha kapsamlı ele alınmalı, çalışma kitaplarında ise bu programın rehberliğinde uyumlu ve sistemli bir yol izlenmelidir.

Sözcük öğretimine yönelik kazanımları gerçekleştirecek etkinlikler, Türkçe öğretimi programında daha kapsamlı ele alınmalı, çalışma kitaplarında ise bu programın rehberliğinde uyumlu ve sistemli bir yol izlenmelidir.

6.Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitabında sözcük öğretimine yönelik etkinliklerin temel dil becerileri ve dil bilgisi alanlarına göre dağılımı:

        Alanlar                               Etkinlik
Okuma becerisi                              26 
Yazma becerisi                              33
Dinleme/izleme becerisi                  8
Konuşma becerisi                           0
Dil bilgisi                                         22

Sözcük öğretimi ile ilgili etkinliklerin yazma becerisi (33), okuma becerisi (26) ve dil bilgisi (22) becerileriyle sıklıkla ilişkilendirildiği, buna karşın dinleme/izleme becerisiyle (8) yetersiz sayıda ilişkilendirilmiş olduğu ve konuşma (0) becerisiyle hiç ilişkilendirilmediği görülmektedir.

Sözel beceri alanında değerlendirilen konuşma ve dinleme becerilerine yeterince yer verilmemesi, dilin en çok kullanılan alanlarında sözcük öğretimini ve söz varlığını geliştirmeyi zorlaştırmaktadır. Bu doğrultuda öğrenci çalışma kitabında sözcük öğretimine yönelik etkinlikler dinleme/izleme ve konuşma alanlarını da kapsayacak biçimde oluşturulmalıdır.

Ayrıca 6.sınıf Türkçe ders kitabında 54 deyim yer alırken hiç atasözü yer almamaktadır. 6.Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabında ise 55 deyim ve 2 atasözü yer almaktadır.


Türkçenin söz varlığı zenginliği düşünüldüğünde deyim ve atasözü değerlerine çok az sayıda yer verilmesi, sözcük öğretimi çalışmalarının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğinin kanıtıdır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder